Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że XLVII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Warszawie jest wśród 1000 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów i Techników PERSPEKTYWY 2019 i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2019".

8 grudnia klasa 2a zwiedziła w Muzeum POLIN wystawę „1000 lat historii Żydów polskich”  Zwiedzając tę interaktywną wystawę, odbyliśmy podróż w czasie, od średniowiecza do współczesności. Dowiedzieliśmy się , w jaki sposób Polska stała się domem największej społeczności żydowskiej na świecie, jak przestała nim być i jak odradza się tu  życie żydowskie.

Zobaczyliśmy zabytkowe obiekty, obrazy, interaktywne eksponaty i modele. Mogliśmy posłuchać żydowskich opowieści, pieśni i modlitw. Wśród eksponatów znalazły się m.in. XIII- wieczna moneta bita w Polsce i książki żydowskich drukarni sprzed 400 lat. Ogromne wrażenie zrobiła na wszystkich rekonstrukcja zdobionego dachu drewnianej synagogi i niezwykła multimedialna ulica dawnego miasteczka żydowskiego.

Wystawa chronologicznie przedstawia dzieje Żydów i rozwój kultury żydowskiej na ziemiach polskich.

Artystyczna instalacja „Las” prezentuje legendę Polin o przybyciu Żydów do Polski. Legendę , która wyjaśnia nazwę Polski w języku hebrajskim i która była inspiracją dla nazwy muzeum.

Na interaktywnych stołach można było zobaczyć jak organizowało się życie i zmieniała się sytuacja tej społeczności od chwili osiedlenia się pierwszych Żydów nad Wisłą, poprzez zabory i rewolucję przemysłową.

W interaktywnej drukarni można było zrobić w prasie drukarskiej własną odbitkę.

W innej części muzeum zobaczyliśmy jak wyglądało życie codzienne małego miasteczka, jak układały się relacje rodzinne i sąsiedzkie, a jak stosunki żydowsko-chrześcijańskie. Odwiedziliśmy żydowski dom, karczmę i stanęliśmy pod przepięknym dachem synagogi. Przeszliśmy się żydowską ulicą, zaglądając do kina, restauracji i poczekalni dworca kolejowego.

Na koniec znaleźliśmy się w części wystawy mówiącej o zagładzie i represjach , o życiu w nieludzkich warunkach w getcie warszawskim i obozach koncentracyjnych oraz relacjach społeczności żydowskiej i polskiej po wojnie.

Wystawa przedstawiając historię Żydów polskich pokazuje, że jest ona integralną częścią historii Polski. Trudno za pierwszym razem zapoznać się z całym bogactwem tej wystawy. Jej zaletą jest to, że można ją zwiedzać na różne sposoby, wybierając to, co nas interesuje i jednocześnie używając słuchawek słuchać przewodnika.

Dodała: Anna Chojnowska

Dziennik elektroniczny

Plan lekcji

Kalendarium

Logowanie

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się na to, że używamy plików cookie.