Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza, że XLVII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Warszawie jest wśród 1000 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Liceów i Techników PERSPEKTYWY 2019 i przysługuje mu tytuł "Srebrnej Szkoły 2019".

W dniach 28 - 30 maja klasy 2A i 2F były na wycieczce w Krakowie i Zakopanem. Wycieczka odbywała się pod hasłem Szlakiem Młodej Polski, ponieważ z tymi dwoma miastami związani byli najwybitniejsi twórcy epoki.

Poniedziałek

Poniedziałkowe zwiedzanie zaczęliśmy od Wzgórza Wawelskiego. Zwiedziliśmy Katedrę Wawelską, miejsca koronacji i pochówku polskich królów, dziedziniec Zamku Królewskiego oraz kryptę pod Wieżą Srebrnych Dzwonów.

Nie mogło nas również zabraknąć w Krypcie Zasłużonych na Skałce znajdującej się w podziemiach kościoła oo. Paulinów. W tej barokowej świątyni w roku 1880 odbył się uroczysty powtórny pochówek Jana Długosza i od tego momentu Krypta Zasłużonych stała się miejscem spoczynku dla wybitnych artystów i ludzi nauki. Znajdują się tu m.in. nagrobki Józefa Ignacego Kraszewskiego, Jacka Malczewskiego, Czesława Miłosza oraz Stanisława Wyspiańskiego. Pogrzeb patrona naszej szkoły, który odbył się 2 grudnia 1907 roku był nie tylko pożegnaniem wielkiego artysty, ale stał się również spontaniczną manifestacją patriotyczną.

Następnie odbyliśmy spacer po Kazimierzu. Obecnie Kazimierz stanowi dzielnicę Krakowa, pierwotnie był miastem założonym przez Kazimierza Wielkiego (stąd nazwa). Miejsce to ma więc długą i bogatą historię, której ślady mogliśmy zobaczyć, spacerując głównymi ulicami Kazimierza. Mimo niszczycielskiej działalności okupantów w czasie II wojny światowej zachowało się wiele miejsc, które wykorzystywane są jako plenery we współczesnych filmach.

Wtorek

Wtorek był dniem bardzo intensywnym. Zrobiliśmy ponad 30 000 krokokodzin (krokogodzina - najnowsza jednostka spacerowa wymyślona na użytek wycieczek szkolnych). Większą część tychże krokogodzin zrobiliśmy w czasie spaceru po Dolinie Kościeliskiej. W czasie drogi dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy o ukształtowaniu geologicznym Tatr, historii ich powstawania, mechanizmach kształtowania się jaskiń, wąwozów i dolin. Jedną z atrakcji Doliny Kościeliskiej jest Wąwóz Kraków, który mieliśmy okazję przejść w części dostępnej dla turystów.

Po zregenerowaniu sił w schronisku na Hali Ornak, wyruszyliśmy w drogę powrotną. Padający co jakiś czas deszcz i perspektywa burzy zdecydowanie wpłynęły na szybkość naszego przemieszczania się.

Po powrocie do Zakopanego wyrabialiśmy kolejną porcję krokogodzin, spacerując po mieście w poszukiwaniu pamiątek po artystach Młodej Polski. Na słynnych Krupówkach posłuchaliśmy o jeszcze słynniejszych bywalcach hotelu Morskie Oko, w którym odbywały się spotkania autorskie takich twórców jak Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stanisław Przybyszewski, Władysław Reymont czy Stefan Żeromski.