16 kwietnia 2014 odbyła się XIX edycja Sympozjum Interdyscyplinarnego.
Tegoroczne sympozjum dotyczyło dwóch aspektów: praktycznego wykorzystania badań naukowych oraz stanowiło próbę naukowego wyjaśnienia zjawisk obserwowanych w życiu codziennym. Przedstawione przez uczniów prezentacje, wygłoszone referaty i przeprowadzone doświadczenia stanowiły dowód na to, że przedmioty, których uczą się w szkole, przyswajając trudne fachowe słownictwo, wzory i regułki nie są oderwane od realnego świata i zwykłego codziennego życia Uczniowie przedstawili możliwości przewidywania pogody na podstawie zjawisk przyrodniczych. Zagadnienia z dziedziny medycyny zainteresowały uczniów klas pierwszych. Mogli się przekonać m.in., że wiedzą zdobytą na lekcjach biologii mogą świadomie wpływać na swoje zdrowie. Mówiły o tym referaty: „Optyka w korekcie wzroku”, „Jak można wpływać na pracę mózgu”, „Wpływ owoców i warzyw na zdrowie człowieka”, „GMO - dobre czy złe”.
Sympozja są okazją do zaprezentowania eksperymentów własnych. I tak obejrzeliśmy doświadczenia samodzielnie przeprowadzone prze uczniów dotyczące sposobu wyizolowania cząsteczek DNA, wyjaśnienia w jaki sposób rośliny transportują wodę i sole mineralne oraz stwierdzenia w jaki sposób drożdże uzyskują energię.
Zasadnicza część XIX Sympozjum miała charakter warsztatów naukowych. To nowatorska forma poznawania zjawisk wprowadzona w ubiegłym roku do programu sympozjum. Odbyły się warsztaty z biologii, fizyki i geografii. Prowadzącymi eksperymenty z biologii byli uczniowie klasy trzeciej biologiczno - chemicznej. Przygotowali dla uczniów klas pierwszych doświadczenie wykrywania DNA z materiału roślinnego, uczniowie klas drugich oznaczali zawartość witaminy C w sokach i produktach roślinnych oraz badali wpływ stężenia roztworów na przebieg osmozy. Część uczniów klas pierwszych uczestniczyła w badaniu zależności między elementami pogody i klimatu. Na podstawie zebranych informacji przez uczniów z klasy trzeciej matematyczno-geograficznej wykonywali odpowiednie zestawienia, rysowali wykresy, diagramy i formułowali wnioski. Zjawiska fizyczne w życiu codziennym to tematyka warsztatów z fizyki przygotowana przez uczniów z klas z matematyczno- fizycznych Towarzyszące prezentacjom warsztaty naukowe, mogły przekonać każdego o tym , że prawdziwa nauka ma swoje miejsce nie tylko w profesjonalnych laboratoriach . Prawa fizyki rządzą również w naszych kuchniach i łazienkach. Za pomocą prostych, łatwo dostępnych przedmiotów codziennego użytku, uczniowie mogli w prostych doświadczeniach potwierdzić prawa fizyki, np. prawo Archimedesa, prawo Bernoulliego. Mogli odpowiedzieć na pytania: dlaczego samolot lata?, jak działa łódź podwodna? jak działają światłowody? czy można zagotować wodę, nie dysponując naczyniem lub czy można ją zagotować w niskiej temperaturze? i jeszcze wiele innych.
Gościem XIX Sympozjum był lekarz medycyny Łukasz Jałocha specjalista gastrolog. Uczestnicy sympozjum poznali budowę i funkcje poszczególnych odcinków układu pokarmowego. Poznali schorzenia wywołane błędami żywieniowymi oraz te wywołane czynnikami biologicznymi. Znaczna część prelekcji dotyczyła profilaktyki i praktycznych wskazań zdrowotnych dla młodzieży.
Mamy nadzieję, że sympozjum było ciekawą formą zdobywania wiedzy i zachęciło uczniów do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na pytanie: czy nauka towarzyszy nam w życiu codziennym?
Dodały: Anna Chojnowska, Elżbieta Markowska
„Idziesz przez świat i światu dajesz kształt przez Twoje czyny”
04-010 Warszawa
Międzyborska 64/70