Nasze wyprawy do teatru
W bieżącym roku szkolnym miłośnicy sztuki z klas 2A, 2E, 3C i 4A rozpoczęli swoją przygodę z teatrem.
Byliśmy na trzech spektaklach w Teatrze Dramatycznym i jednym w Teatrze Narodowym. Czy któryś z nich zasługuje na specjalne wyróżnienie? Trudno dokonać jakiegoś jednoznacznego wyboru, ponieważ były to bardzo różne sztuki, o różnej tematyce, w różnych konwencjach, zróżnicowanie stylistycznie.
Obejrzeliśmy i (prawie) klasycznie zrealizowanego Hamleta, i komedię dell’arte Sługa dwóch panów, i adaptację powieści Antoniego Libery Madame, i w końcu Kordiana.
Każdy z tych spektakli zachwycił nas czymś innym. Z Hamleta nie sposób zapomnieć fantastycznej kreacji tytułowej postaci granej przez Krzysztofa Szczepaniaka. Dylematy Hamleta poprzecinane jego najwyższych lotów ironicznymi ripostami pozostawiają niezapomniane wrażenia.
Krzysztof Szczepaniak to aktor tak wszechstronny, że równie rewelacyjnie zagrał sługę dwóch panów w spektaklu o tym samym tytule. Jak na komedię przystało, w spektaklu bardzo dużo się dzieje: pomyłki, nieporozumienia, niezwykłe tempo i znów celne riposty Arlekina.
Bardzo ciepłą i wzruszającą, ale niepozbawioną humoru historię miłosną ze szkołą i siermiężnymi czasami PRL-u w roli co najmniej drugoplanowej przedstawia natomiast Jakub Krofta w „Madame”.
Kordian to z kolei spektakl zrealizowany z niezwykłym rozmachem. Nie do końca wierny oryginałowi, poszerzający utwór Juliusza Słowackiego o treści spoza epoki, będący sztuką nie tylko o tytułowym bohaterze, ale w jednakowym stopniu o nas, Polakach, stawia pytania, na które wciąż szukamy odpowiedzi.
Spoza artystycznych wrażeń – miło był zobaczyć na deskach Teatru Narodowego absolwenta naszego liceum - p. Jerzego Radziwiłowicza, który wcielił się w rolę starego Kordiana i Prezesa.
Co jest najważniejsze w spektaklu i co pozostawia go na długo w pamięci? Wiele elementów, ale jednym z kluczowych momentów jest na pewno ostatnia scena, ostatnie słowa, które padają na scenie. I tutaj niewątpliwie na plan pierwszy wysuwa się spektakl Madame i finałowe „Uciekaj” oraz Kordian, w którym w scenie absolutnie ostatniej, przy opuszczonej już kurtynie Szatan mówi: „Oto Polska – działaj teraz!...” Kto i przed czym ma uciekać? Jaka Polska została przedstawiona w Kordianie? To trzeba samemu zobaczyć :).
„Idziesz przez świat i światu dajesz kształt przez Twoje czyny”
04-010 Warszawa
Międzyborska 64/70